Zpracování obrazu Zpracování obrazu

  Zpracování obrazu: Rady a tipy na fotografování a zpracování digitálních fotografií

Zpracování obrazu


Část 2

Zpracování obrazu

DIGITÁLNÍ snímky zachycené fotoaparátem nebo skenerem musí být následně přeneseny ke zpracování.

Obrazová data je také možné odesílat přímo z karty CompactFlash na tiskárnu. Je to rychlé a pohodlné. Avšak mnoho fotografů nejdříve stáhne své snímky do počítače. Zde je mohou retušovat nebo upravovat a připravit pro tisk.

Účelem této části knihy je seznámit vás s hlavními myšlenkami. Podrobnější informace o používání grafického softwaru - a množství efektů, které lze s tímto softwarem vytvářet - naleznete v příslušných příručkách, které byste si měli nejprve pečlivě přečíst. Poté zvažte zakoupení jedné nebo více referenčních příruček, které jsou specifické pro Vaše zařízení a software.

Přenos snímků

Abyste mohli své digitální snímky zpracovávat, potřebujete je přenést z karty CompactFlash.

NĚKTERÉ digitální fotoaparáty nabízejí několik málo základních voleb pro úpravu zachyceného snímku, ale chcete-li mít úplnou kontrolu nad vytvářeným snímkem, potřebujete jej zpracovávat na počítači.


    Digitální fotoaparáty Canon jsou dodávány společně s kabely, jež umožňují přímé připojení fotoaparátu na počítač. Primárním rozhraním pro přímé připojení fotoaparátu je USB. Připojení ke starším počítačům umožňují adaptéry.

    Budete rovněž potřebovat mít na svém počítači software ZoomBrowser EX (Windows) nebo ImageBrowser (Macintosh), který je na disku dodávaném s fotoaparátem.

    Potřebovat budete dále ovladače USB TWAIN nebo WIA - jedná se o malé softwarové programy, které umožňují počítači komunikovat s periferním zařízením, jako např. s digitálními fotoaparáty nebo skenery.

    Systémy Windows XP a Mac OS X jsou vybaveny protokolem PTP (Picture Transfer Protocol). Umožňuje bezovladačovou komunikaci přes kabel USB s fotoaparáty kompatibilními s PTP.

    Máte-li připojení v pořádku a všechny produkty zapnuty, umožní Vám software přístup na kartu CompactFlash ve fotoaparátu.

Čtečky karet

    Nemůžete-li připojit fotoaparát k počítači, nebo chcete použít jinou metodu práce, můžete sáhnout po čtečce karet (viz výše). Toto malé zařízení se připojuje k počítači stejným způsobem jako jiné periférie.

    Po nastavení čtečky stačí do jejího slotu zasunout kartu CompactFlash a na monitoru vašeho stolního počítače ze zobrazí snímek z této karty.

    Většina počítačů laptop je vybavena zabudovaným slotem PC karty. Po zakoupení nepříliš drahého adaptéru PC karty můžete svoji kartu CompactFlash používat i v tomto slotu.

Typy souborů

    Jestliže jste uložili všechny své snímky na kartě jako soubory JPEG, není nezbytné používat software ZoomBrowser EX nebo ImageBrowser. Přístup ke kartě CompactFlash a možnost kopírovat soubory na pevný disk počítače máte prostřednictvím systémového softwaru.

    Pokud uložíte snímky ve formátu Canon RAW, musíte před editací snímků v jiných softwarových aplikacích snímky zpracovat pomocí softwaru Canon.

RemoteCapture

    RemoteCapture (pro Windows a Macintosh) je malá softwarová aplikace, jež je rovněž na CD Canon. Jestliže je fotoaparát připojen k počítači přes port USB, umožňuje software RemoteCapture ovládat spoušť závěrky fotoaparátu z klávesnice počítače a zhotovené snímky se odešlou přímo do počítače.

    RemoteCapture dále umožňuje nastavit počítač tak, aby fotoaparát zhotovil určený počet záběrů se specifikovanými intervaly nebo po přednastaveném zpoždění.

Možnosti úprav

Co plánujete dělat s obrazovými soubory na vašem počítači? Se snímky můžete dělat cokoli, neexistuje žádný limit, avšak nejlepší efekty byly objeveny dlouho před počítači.

NĚKTERÉ digitální fotoaparáty Canon jsou dodávány s grafickým softwarem jako je ArcSoft Photolmpression nebo Adobe PhotoShop LE. Na trhu je rovněž nabízeno mnoho dalších vhodných softwarových sad.


Ideální pixely

    Grafický software umožňuje měnit téměř libovolný aspekt snímků. Toho dosahuje tak, že umožňuje přístup k obrazovým datům na úrovni pixelů.

    Představte si, že je digitální obraz vytvořen z milionů malinkých stavebních kostek. Každá stavební kostka má jednotnou barvu a jas, na výběr však máte přes 16 milionů různých variací. Nyní si představte, že vytváříte mozaikové vyobrazení skupiny lidí proti pozadí tvořeném stromy a oblohou. Na konci se rozhodnete, že obloha by měla být modřejší, proto odstraníte všechny světle modré kostky v místě oblohy a nahradíte je kostkami tmavě modré barvy.

Každý digitální snímek je sestaven z malinkých „pixelů". Má-li vhodnou velikost nebo je v dostatečné vzdálenosti, vytvoří obraz, který vypadá, jako by měl souvislé tóny a barvy.

    Takto lze jednoduše popsat, co Vám grafický software na této úrovni umožňuje.

Vybrat a změnit

    Chcete-li např. změnit barvu oblohy, můžete vybrat příslušnou část snímku, aby se změny týkaly pouze této části. Nyní můžete jen několika málo počítačovými příkazy nahradit všechny pixely v části pixely odlišné barvy.

    Tato technika se rovněž používá k odstranění jevu červených očí při zábleskových portrétech - zde se mění červená barva zorniček na černou.

    Dalšími užitečnými nástroji jsou nástroje pro ovládání jasu a kontrastu. Můžete rovněž měnit celkové barevné vyvážení, abyste odstranili barevný nádech nebo abyste vytvořili barevný tón.

Změna barev může být selektivní. Zde byla upravena pouze část oblohy s cílem dosáhnout bohatšího tónu - ekvivalent použití polarizačního filtru.

Jemné efekty

    Nejlepšími digitálními snímky jsou nejčastěji ty, které vypadají jako jakákoli jiná fotografie a které byly minimálně upravovány. Vaše pozornost by měla být upřena na to, abyste s fotoaparátem získali dobrý snímek. Nepoužívejte software ke kompenzaci špatné techniky fotografování.

Je velmi jednoduché změnit kontrast a barevnou saturaci snímku poté, co byl stažen do počítače.


    Mnohé efekty, které nabízí grafický software, se podobají efektům, jež známe z tradiční fotografie s filmem. Dokonce se shodují i názvy, jako např. solarizace a bas-reliéf (zdůraznění reliéfu). Avšak dnes již nemusíte pracovat s nástroji, jako jsou skalpely, nůžky, retušovací štětce, inkousty a barviva, stačí mít počítačovou klávesnici a myš.

    Dostupné funkce jsou dány softwarovými aplikacemi.

Klonovací nástroj

    Jednou z velmi užitečných funkcí aplikace PhotoShopje klonovací nástroj nazývaný „Rubber stamp".

    Vraťme se k mozaikovým kostkám, o kterých jsme hovořili na začátku této kapitoly. Uvedli jsme, že některé kostky lze označit, a potom odstranit a nahradit je novými kostkami odpovídajících barev. Jako příklad si vezměme digitální snímek, kde v jeho části jsou vidět telegrafní dráty. Rozhodnete se smazat černé pixely, které vytvářejí obraz drátu, a nahradit je pixely okolních barev tak, aby telegrafní dráty ze snímku zmizely.

Grafický software Vám umožňuje snadno ze snímku odstranit telefonní vedeni.

    Pomocí klonovacího nástroje to dokážete v několika málo sekundách. Naleznete si místo se správnou barvou, kliknutím myši jej označíte, abyste vybrali pixely, a potom kliknete na část snímku, kde je drát. Pixely z prvního místa se zkopírují, neboli nakloňují, do druhého místa.

    Stejnou technikou můžete retušovat stopy po prachu a škrábancích nebo odstraňovat malé deformace, jako např. siluetu malého ptáčka v průzračné obloze.

Klonování částí

    Klonovací nástroj Vám rovněž umožňuje překopírovat celé oblasti pixelů z jedné části snímku do druhé. Takovýmto nástrojem můžete např. prodloužit zeď nebo přidat více trávy.

    Alternativně můžete vykreslit linku okolo části obrazu, tuto oblast vybrat a zkopírovat ji kamkoli do snímku nebo dokonce do jiného snímku.

    Těmito technikami lze např. restaurovat staré nebo poškozené fotografie, nebo vytvářet skupinový portrét lidí, kteří spolu nikdy nebyli.

Klonováním pozadí lze ze snímku odstranit osoby.

Kopírování

    Vždy byste měli pracovat na kopii obrazového snímku, zejména když provádíte retušování a restaurování -dopustíte-li se zásadní chyby, můžete vždy vytvořit novou kopii-a začít od začátku.

Archivace snímků

Po chvíli budete mít poměrně slušnou sbírku digitálních snímků.

NA rozdíl od filmu nelze digitální snímky skladovat v krabici od bot. Místo toho můžete využít různé funkce softwaru ZoomBrowser EX (Windows) nebo Image Browser (Macintosh), který získáte se svým fotoaparátem.


    Současně se zahájením fotografování digitálních snímků budete potřebovat nějaký způsob jejich třídění do kategorií. Snímky ukládejte do složek a každou složku nazvěte určitým názvem kategorie - např. „Cesty". Jakmile dosáhne počet snímků ve složce čísla 20 nebo 30, vytvořte novou složku s podskupinou snímků - např. „Paříž", do níž vložíte všechny snímky z tohoto města.

    Nyní můžete pomocí softwaru ZoomBrowser EX nebo ImageBrowser zobrazit obsah jednotlivých složek ve formě přehledových snímků (náhledů) a na vybrané snímky se pak podívat důkladněji.

    Také si budete moci zobrazit informace stažené z fotoaparátu, jako např. datum a čas expozice a technické podrobnosti (u vybraných fotoaparátů). Současně budete moci ke snímkům přidat poznámky nebo komentáře a ty uložit společně se souborem.

ZoomBrowser EX nabízí široké portfolio funkcí, umožňuje snímky seskupovat do kategorii a s každým snímkem uložit textové informace.

 

PhotoRecord představuje prostředek pro tvorbu stránek alba, které lze zobrazovat na počítači, vytisknout na papírného poslat elektronickou poštou příbuzným a přátelům.

PhotoRecord

    Snadným způsobem, jak vytisknout snímky, je použít software PhotoRecord (dodávaný s většinou fotoaparátů). Tento software umožňuje provést výběr snímků a sestavit je na stránky podobně, jako byste vytvářeli fotoalbum.

    Jakmile jste s výsledkem spokojeni, můžete stránky tisknout a zobrazovat, nebo můžete uložit a komprimovat soubor alba, abyste jej mohli posílat elektronickou poštou.

Archivace snímků

    Za nějaký čas zjistíte, že Vaše snímky začínají zabírat příliš mnoho paměťového prostoru. To je ta správná chvíle, abyste začali s jejich archivací.

    V současnosti je nejlepším archivačním médiem pro snímky kompaktní disk (CD). Pojme až 600 MB dat, což představuje prostor pro stovky digitálních snímků. Prázdný disk není drahý. Představuje jednu z nejlevnějších dostupných forem dat pro ukládání.

Zasílání e-mailem

Existuje více způsobů, jak používat digitální snímky prostřednictvím Internetu. Zde nabízíme několik nápadů.

PŘEDPOKLÁDÁ se, že digitální revoluce povede k prostředí bez papírů. V současnosti však nejsou žádné náznaky, že by tomu tak bylo. Existují ale způsoby, které umožňují zobrazovat Vaše digitální snímky bez spotřebních materiálů.


Přílohy elektronické pošty

    Používáte-li elektronickou poštu, můžete posílat obrazové soubory ve formě příloh ke svým zprávám. Způsob, jak toho dosáhnout, je pro každý software elektronické pošty jiný. Instrukce získáte z dokumentace tohoto softwaru.

    Velkou výhodou digitálních fotoaparátů a elektronické pošty je bezprostřednost. Zhotovíte snímek své rodiny a během několika málo minut jej mohou vidět kdekoli na světě. Prarodiče uvidí fotografii svého nově narozeného vnoučete třeba do hodiny od narození, i když žijí na opačném konci světa.

    Důležité je však zmenšit velikost odesílaných souborů na 300 nebo 400 kB. Větší soubory by mohly způsobit, že poštu budete odesílat příliš dlouho a totéž potká příjemce.

    Menší velikosti souboru je možné dosáhnout dvěma způsoby. Buď zmenšíte rozlišení snímku pomocí softwaru na počítači, nebo soubor zkomprimujete. Lepší variantou je komprimace (neboli komprese) souboru, protože se zachová více detailů po otevření snímku, potřebujete ale mít jistotu, že příjemce má vhodný software pro rozbalení Vámi zkomprimovaného souboru.

    Samozřejmě, pokud fotografujete snímky pouze k účelu elektronické pošty, můžete malou velikost souboru a vysokou kompresi nastavit přímo na fotoaparátu. Tím získáte s některými modely fotoaparátu velikosti souboru pod 100 kB.

ZoomBrowserEX(vyobrazen) a ImageBrowser umožňuji automaticky upravovat velikost obrazu a kompresní poměr pro přenos elektronickou poštou.